Organisatie Opstellingen & Trainingen
Organisatie- en teamopstellingen zijn werkvormen die voortkomen uit het “systemisch” kijken, denken en handelen. Dit ‘systemische perspectief’ heeft zich in de afgelopen jaren enorm vernieuwd en uitgebreid.
De methodiek van opstellingen maakt dat u direct ziet en ervaart wat er zich afspeelt; daar kan geen advies of adviseur tegenop.
Verborgen of vergeten factoren en invloeden komen helder in beeld.
U ontdekt meteen wat in uw situatie mogelijkheden en onmogelijkheden zijn.
Afhankelijk van uw situatie en vraag wordt met interne of externe representanten gewerkt.
Vanuit ‘Alcade’ worden organisatieopstellingen begeleid door Pieter van Loon en Frank Wolff.
Trainingen
In de afgelopen 20 jaar werd door ‘Alcade’ een veelheid aan verschillende trainingen gegeven in zeer diverse organisaties.
Daarmee is een rijk reservoir aan ervaring en trainingsmateriaal ontstaan, waar snel uit te putten is.
Trainingen worden op verzoek gemaakt en gegeven.
Trainingen
Ontmoeten, ervaren, leren en toepassen. Steeds weer.
Trainingen worden op verzoek gemaakt en gegeven.
Methodiek en didactiek worden per organisatie, vraag en situatie gekozen.
De deelnemers brengen eigen praktijk-ervaring en kennis in.
Daarbij brengen wij passende modellen en zienswijzen.
Gezamenlijk verbinden we praktijk en theorie naar mogelijkheden en alternatieven.
Zoekend naar de eigenheid van het individu en het specifieke van de groep of de situatie.
- Motivatie en visie als instrumenten voor richting.
- Betekenis en bezieling als basis voor draagvermogen.
- Autoriteit en afhankelijkheid voor het resultaat.
Workshop Opstellingen in het onderwijs.
Organisatie- en familieopstellingen zijn werkvormen die voortkomen uit het “Systemisch” kijken, denken en handelen. Dit ‘systemische perspectief’ heeft zich in de afgelopen jaren enorm vernieuwd en uitgebreid.
Het bestaat uit een theorie (filosofie) en toepassingen (instrumenten).
Ook binnen het onderwijs wordt het steeds vaker gebruikt en toegepast.
Zowel in de begeleiding van individuele leerlingen of docenten, ook om te kijken wat er op klasse- of groepsniveau gebeurt, ook om te kijken hoe het functioneren van de schoolorganisatie verloopt.
Deze drie deelgebieden worden ook wel de drie niveaus van toepassing genoemd.
Om u kennis te laten maken met het systemisch perspectief en haar toepassingen organiseren Frank Wolff en Pieter van Loon workshops gericht op docenten en leidinggevenden in het onderwijs.
Na afloop van de workshop:
– hebt u kennis van de filosofie en haar instrumenten;
– kunt u onderscheid maken tussen de drie niveaus van toepassing;
– hebt u aan den lijve ervaren wat er gebeurt, wat de effecten kunnen zijn;
– kunt u beoordelen waar en hoe toepassingsmogelijkheden binnen uw eigen organisatie zijn.
Daarnaast passen zij onder andere deze werkvormen toe in advies en begeleiding van klassen, teams en besturen. Neem voor aanvullende informatie en mogelijkheden svp contact met Frank Wolff (0641.945.852) of Pieter van Loon (020-4.230.841).
Relationeel Leidinggeven
Ontmoeten, ervaren, leren en toepassen. Steeds weer.
De deelnemers brengen eigen praktijk-ervaring en kennis in.
Daarbij brengen wij passende modellen en zienswijzen.
Gezamenlijk verbinden we praktijk en theorie naar mogelijkheden en alternatieven.
Zoekend naar de eigenheid van het individu en het specifieke van de groep of de situatie.
- Motivatie en visie als instrumenten voor richting.
- Betekenis en bezieling als basis voor draagvermogen.
- Autoriteit en afhankelijkheid voor het resultaat.
Training Relationeel Leidinggeven en Samenwerken
Leidinggeven is meer dan opdrachten uitdelen.
Het is dagelijks samenwerken en op het juiste moment het voortouw in handen nemen. Leidinggeven is vooral ook doelen stellen en motiveren; resultaten afwegen aan het belang van het bedrijf en de capaciteiten van de medewerker.
Samenwerken is meer dan het ‘leuk’ houden. Juist door elkaar aan te spreken wordt de samenwerking intensiever en effectiever. De relatie die je met elkaar hebt, bepaalt of jouw beslissing of kritiek ook geaccepteerd wordt.
Gegeven trainingen
Gerealiseerde trainingen, naar onderwerp, alfabetisch.
Groepstrainingen
– communicatie algemeen
– conflicthantering
– creativiteit
– effectief onderhandelen
– functioneringsgesprekken, lbo / mbo / hbo
– gesprekstechnieken
– kwaliteitsbewust bouwen
– leermeestercursussen
– probleemoplossend denken
– slecht-nieuwsgeprekken
– sollicitatietraining
– telefoongebruik – telefoon & acquisitie
– to the point zaken doen
– vergadertechniek
– verkooptrainingen
– werkoverleg
Modellen
Deze pagina werd geschreven als eenvoudig naslagwerk voor cursisten.
Afbeelding en omschrijving zijn zeker niet volledig.
Het zijn geheugensteuntjes voor cursisten.
Feedback geven zonder wijzen |
Helicopter view | |||
LSD gebruiken | ||||
Timothy leary | Abraham Maslov | Wat gebeurt er onder tafel? |